۱۳۹۱ آبان ۱۰, چهارشنبه

بیش از یک‌هزار زندانی منتظر اعدام در زندان رجایی‌شهر


مهدی محمودیان در نامه‌ای خبر داده است که یک هزار و ۱۱۷ زندانی در زندان رجایی‌شهر منتظر اجرای حکم اعدام هستند. یک نهاد حقوق بشری نیز از برنامه‌ریزی برای اعدام‌های گسترده در این زندان خبر داده است.

یک هزار و ۱۱۷ زندانی تنها در رجایی‌شهر منتظر اجرای حکم اعدام هستند. مهدی محمودیان، روزنامه‌نگار زندانی، در نامه‌ای که از این زندان نوشته ضمن اعلام این خبر گفته است که ۱۴ نفر از زندانیان به دلایل سیاسی و امنیتی به اعدام محکوم شده‌اند.
به گفته‌ی آقای محمودیان نزدیک به هزار نفر از زندانیان رجایی‌شهر به حبس ابد یا احکام بالای ۲۰ سال محکوم هستند.
مهدی محمودیان اولین روزنامه‌نگاری بود که درباره وقایع بازداشتگاه کهریزک اطلاع‌رسانی کرد. وی به اتهام اجتماع و تبانی علیه جمهوری اسلامی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

 مهدی محمودیان در نامه‌اش نوشته محکومان به اعدام به طور متوسط پنج سال منتظر اجرای حکم می‌مانند.
در نامه مهدی محمودیان از زندانیانی صحبت شده که بیش از هشت سال است حکم اعدامشان تایید شده و هر سه‌شنبه منتظرند به سلول انفرادی منتقل شده و در سحرگاه چهارشنبه اعدام شوند.

وی از زندانی‌ای نام برده که برای چندمین بار حکم اعدامش به تعویق افتاده و در یک تماس تلفنی با کسانی که برای لغو حکم اعدامش تلاش می‌کنند گفته است: «تو را به خدا بگذارید اعدامم کنند. من یک بار مرتکب قتل شده‌ام اما ۱۳ بار برای اجرای حکم زیر طناب دار رفته‌ام. این مصداق بارز شکنجه است».

از میان زندانیان محکوم به اعدام در زندان رجایی‌شهر ۷۳۴ نفر به دلیل قتل عمد و اجرای حکم قصاص به اعدام محکوم شده‌اند. به همین منظور همه‌ی زندان‌ها کمیته‌ای با نام کمیته‌ی حل اختلاف دارند تا بتوان از خانواده‌ی شاکی رضایت گرفت، اما به نوشته‌ی آقای محمودیان این دفتر در زندان رجایی‌شهر یک سال است که به دستور رئیس زندان تعطیل شده است.

"برنامه‌ریزی برای اعدام‌های گسترده در رجایی شهر"

جمعیت "فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران" با انتشار گزارشی از "برنامه‌‌ریزی برای اعدام‌های گسترده در زندان رجایی شهر" خبر داده است.
DW.DE



به نوشته‌ی وب‌سایت این گروه از چند هفته پیش هیئتی از قوه قضائیه به ریاست فردی به نام نجف<آبادی که معاون دادستان تهران است در زندان رجایی‌شهر مستقر شده است.

بر اساس این گزارش این فرد به زندانیانی که در انتظار اجرای حکم اعدام به سر می‌برند، فرم‌هایی می دهد که علاوه بر مشخصات فردی، در آن از زندانی پرسیده شده که چرا تا به حال حکم اعدام او اجرا نشده است.

به گزارش "فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران" پس از پر کردن این فرم توسط زندانی، شاکیان زندانی محکوم به اعدام را احضارمی‌کنند و آنها را تحت فشار قرار می‌دهند که یا باید تقاضای اجرای حکم اعدام را نمایند و یا هزینه‌ی نگهداری زندانی را به سازمان زندانها بپردازند.

این نهاد اعلام کرده گزارش‌هایی را که در این باره به دست آورده برای دبیر کل سازمان ملل، بان‌کی‌مون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ، گزارشگر ویژه حقوق بشر و گزارشگر ویژه اعدام سازمان ملل متحد و همچنین سازمان عفو بین‌الملل ارسال کرده است.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران، روز ۲۲ اکتبر، برابر اول آبان، اعلام کرد که در هشت ماه نخست سال جاری شمسی (۱۳۹۱) بیش از ۳۰۰ مورد اجرای حکم اعدام در ایران به ثبت رسیده است، اما احتمال دارد که شمار اعدام‌شدگان از این رقم بیشتر باشد.

به گفته‌ی او در سال گذشته میلادی ۶۷۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند که این رقم نسبت به جمعیت کشور، بالاترین میزان اعدام در جهان محسوب می‌شود

۱۳۹۱ آبان ۸, دوشنبه

ایران تریبونال به کار خود پایان داد: خشونت جنسی، یکی از جنایتهای سازمان یافته علیه زنان زندانی در دهه 60 بوده است


عدالت برای ایران: مرحله دوم و آخر “ایران تریبونال”، دادگاه نمادین رسیدگی به جنایت جمهوری اسلامی ایران در دهه 60، شنبه 6 آبان، در شهر لاهه هلند با مشارکت یک هیات 5 نفره از قضات بین المللی شامل یوهان کریگلر، میشائل منسفیلد، ماکائو مواتا، جان دوگارد و پاتریشیا سلر به کار خود پایان داد.هیات قضات بین المللی این تریبونال، پس از بررسی گزارش کمیسیون حقیقت یاب و استماع شهادت 19 تن از شهود در یک فرایند سه روزه، سرانجام در 6 مورد، ، جمهوری اسلامی ایران را به دلیل نقض شدید و سازمان یافته حقوق بشر مجرم شناختند. این موارد شامل قتل، شکنجه جسمی و روانی، دادگاههای غیرمنصفانه، تعقیب، خشونت جنسی و ناپدید کردن قهری زندانیان سیاسی بود.
برای خواندن گزارش برخی از شهادتها، اینجا را کلیک کنید.
قضات دادگاه همچنین در رای خود توصیه هایی را ارائه دادند که از آن جمله، توصیه به سازمان ملل برای تشکیل یک هیات ویژه تحقیق در مورد جنایات دهه 60 در ایران بود.
در این دادگاه، سر جفری نایس، از اعضای تیم دادستانی، گزارش عدالت برای ایران درباره تجاوز و شکنجه جنسی زندانیان در دهه 60 با عنوان جنایت بی عقوبت را به عنوان سند به دادگاه ارائه داد و قضات، آن را ضمیمه اسناد خود کردند. در این گزارش، مواردی از شکنجه و آزار جنسی سیستماتیک زنان زندانی سیاسی، از جمله تجاوز به دختران باکره پیش از اعدام، مستند شده است. برای خواندن گزارش جنایت بی عقوبت اینجا را کلیک کنید.
سرجفری نایس، از اعضای تیم دادستانی در زمان ارائه گزارش “جنایت بی عقوبت” به قضات تریبونال








رای این دادگاه، اگرچه نمادین است و ضمانت اجرایی ندارد اما به دلیل به رسمیت شناختن درد و رنج بازماندگان وقایع تلخ و خوبنار دهه 60 از اهمیت زیادی برخوردار است. از نمایندگان جمهوری اسلامی با ارسال نامه ای به سفارت این کشور در لاهه دعوت به حضور جهت دفاع از خود در ایران تریبونال شده بود که این دعوت، بدون پاسخ و جایگاه متهمان، خالی باقی ماند. مرحله اول این تریبونال در تیرماه امسال در لندن برگزار شده بود. در طی مرحله اول، 75 تن بازماندگان اعدام شدگان و نیز زندانیان جان به در برده، در مقابل گروه دیگری از قضات، به سرپرستی موریس کاپیتورن، گزارشگر سابق سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، شهادت دادند. براساس شهادتهای یادشده، گروه قضات مرحله اول گزارش مفصلی با عنوان گزارش کمیسیون حقیقت یاب منتشر کرد که در آن به طور تفصیلی، جنایت دهه 60 علیه زندانیان و فعالان سیاسی مخالف، مستند شده است. براساس گزارش این کمیسیون و شهادتهای مطرح شده در مرحله دوم، سر جفری نایس و پیام اخوان، نمایندگان تیم دادستانی، کیفرخواستی را علیه جمهوری اسلامی قرائت کردند.برای خواندن گزارش کمیسیون حقیقت یاب اینجا را کلیک کنید.
ایران تریبونال، یا کارزار بین المللی برای رسیدگی به کشتار زندانیان سیاسی در زندانهای رژیم جمهوری اسلامی، گروهی است متشکل از جان به دربردگان و نیز خانواده های زندانیان سیاسی دهه 60 که در پاییز سال 1386 کار خود را آغاز کرده است. با توجه به اینکه در دهه 60، سازمانهای بین المللی و نهادهایی مانند سازمان ملل، توجه لازم را به وقایع ایران نشان ندادند، هدف این کارزار، برگزاری یک دادگاه مردمی به شیوه دادگاه راسل برای رسیدگی به نقض حقوق زندانیان در دهه 60 در ایران بوده است. دادگاه راسل در دهه ۶۰ میلادی از سوی شماری از روشنفکران و فعالان سیاسی عمدتا چپگرای اروپا در دانمارک و سوئد برای محاکمه آمریکا به اتهام جنایت در جنگ ویتنام برگزار شد.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ایران تریبونال به وب سایت آن مراجعه کنید.


29 Oct 2012

اطلاعیه 363 کمیته ادیان


 VVMIran
Vereinigung zur Verteidigung der Menschenrechte im Iran e.V.
Postfach 52 42
30052 Hannover
Tel.: +49 511 44 04 84 - 0163 26 11 257
Fax: +49 511 26 17 376

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر:
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره مند شود.
این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است .
هرکس می تواند از این حقوق مجتمعاً، بطور خصوصی و یا بطور عمومی بر خوردار باشد.

به آزار و اذیت شهروندان مذهبی پایان دهید

در تداوم روند موج سرکوب و برخورد با شهروندان بویژه اقلیت های مذهبی در ایران، در تاریخ اول آبانماه خانم تینا موهبتی نوجوان ۱۹ ساله بهائی ساکن گرگان توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر، به مکان نامعلومی انتقال داده شده که تا کنون هیچ یک از اعضای خانواده، اطلاعی از وی و یا محل بازداشت او ندارند، .یاد آور میشود خانم شیوا روحانی مادر ایشان نیز مدتی پیش دستگیر شده بودند.
بازداشت و سرکوب شهروندان عقیدتی و مذهبی در ایران همچنان ادامه دارد.
شهروندانی که تنها بخاطر ابراز عقیده، در زندانهای مختلف این رژیم سرکو.بگر باسارت در آمده اند، هم میهنانی هستند که دوران بالندگی خود را  در سلولها سپری میسازند .
باورمندهای مختلف مذهبی در ایران، با تبعیض سیستماتیک اعمال شده توسط دولت، دست به گریبانند. حال آنکه آزادی مذهب سنگ بنای یک جامعه دموکراتیک و یک حق بنیادین بشری است که اعلامیه جهانی حقوق بشر آنرا به رسمیت شناخته است.
رژیم جمهوری اسلامی، نظامی استبدادی مذهبی است و طبق قوانین وسنت‌های قرون وسطائی وبراساس مخالفت با تعلقات مذهبی شهروندان میهنمان، با آنان برخورد میکند.
حملات و اعمال فشار حکومتیان به اجتماعات و اماکن مذهبی اهل سنت، دروایش، بهائیان، مسیحیان و دیگر مذاهب افزایش یافته، با ایجاد فضای سرکوب و تشدید اختناق درایران سعی در حذف این قشر از جامعه  را دارد.
 شهروندان بهائی ساکن در ایران، از حق تحصیل و اشتغال محرومند، خانه هایشان مورد حمله قرار میگیرد، قربانی بازداشت های خودسرانه میشوند، قبرستان هایشان مورد تخریب قرار میگیرد،  دارایی هایشان مورد تعرض قرار واقع میشود و از کار اخراج میشوند.
واین در حالیست که نه تنها آقای احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل، در آخرین گزارشش ابراز تاسف خود را بسبب نقض حقوق اقلیت های مذهبی در ایران بیان داشته اند بلکه سایر کشور ها  و سازمان های بین المللی و حتی دبیر کل سازمان ملل نیز  بار ها و بارها آنرا محکوم نموده به دولتمردان ایرانی رعایت حق شهروندی را یاد آور شده اند ولی ما کماکان شاهد برخورد غیر انسانی با این قشر از جامعه بوده ایم و هستیم.

آزادی عقیده سنگ بنای یک جامعه سالم، دموکراتیک و یک حق بنیادین بشری است که منشور حقوق بشر آنرا به رسمیت شناخته است.

 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان، آزار و اذیت پیروان سایر ادیان توسط حکومت جمهوری اسلامی را محکوم نموده ، خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی شهروندانی است که تنها بخاطر ایمان و باورشان در زندانند.

363
کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان/
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

وضعیت حقوق بشر ایران در مهر ماه 1391


فراخوان جلسه ماهانه نمایندگی هانوفر
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

گزارش و تحلیل خبر، سخنرانی، شعر، داستانخوانی، بحث و گفتگو 


وضعیت حقوق بشر ایران در مهر ماه 1391
سخنرانان:
          بهرام پنیادبور: راجع به اخبار نقض حقوق بشر در مهر ماه و تحلیل آن  صحبت می کند.
میترا حقیقی‌: در مورد قتلهای زنجیره ای صحبت خواهند کرد
الهه معینی: در مورد اعلاميه منع خشونت عليه زنان صحبت خواهد کرد
منوچهر شفائی: در مورد تاریخچه حقوق بشر صحبت خواهند کرد
داستانخوانی:  
          توسط نویسنده و فعال حقوق بشر ، خانم میترا درویشیان
شعرخوانی:
توسط اعضاء و همکاران کانون: آقایان  کامران شریف پور سولکانی، محسن بهرخو، مهدی فراهانی، روزبه کیال قزوینی

 مکان: هانوفر، دفتر کانون (IIK)
Zur Bettfedrnfabrik 1
30451 Hannover
امکان دسترسی:  خط 10 ایستگاهLeinau Str .
 زمان:  شنبه  3  نوامبر 2012 ساعت 13.00 به وقت اروپای مرکزی

مسئول جلسه: کامران شریف پور سولکانی
منشی جلسه: انیسه حنیف نژاد


کانون دفاع از حقوق بشر در ایران / نمایندگی هانوفر

جلسه عمومی ماهیانه کانون در سال 2012 روز یکشنبه 4 نوامبر


 VVMIran
Vereinigung zur Verteidigung der Menschenrechte im Iran e.V.
Postfach 52 42
30052 Hannover
Tel.: +49 511 44 04 84 – 0163 261 12 57 
Fax: +49 511 261 73 76


اعضا و مسئولین محترم کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
با سلام و درود های صمیمانه

جلسه عمومی ماهیانه کانون در سال 2012 روز یکشنبه 4 نوامبر ساعت 15 بعدازظهر بوقت اروپای مرکزی در فضای مجازی پالتاک اتاق کانون برگزار خواهد شد.
همانطور که مستحضرید حضور کلیه اعضا، مسئول و غیر مسئول در این جلسات که در 2 بخش برنامه ریزی شده الزامی است.

بخش اول: بررسی وضعیت اداری کانون

خوش آمد گوئی و خیر مقدم مسئول جلسه 5 دقیقه 15 تا 15.05
1 . بررسی مصوبات مجمع در ماه گذشته توسط اقای حیدری    10 دقیقه الی 15.15
2 . گزارش مسئولین نمایندگی ها و اقای مقدم مسئول امور نمایندگیها در هیئت رئیسه و بررسی عملکرد آنان  15 دقیقه  15.30
3 . گزارش مسئولین کمیته ها و آقای امیر افشین حیدری مسئول امور کمیته ها در هیئت رئیسه  و بررسی عملکرد آنان توسط اعضا 15 دقیقه  15.45
4 . گزارش اجرائی هیئت رئیسه و بررسی عملکرد آن  توسط اعضا 10 دقیقه  15.55
5 . گزارش مسئول مالی و بررسی آن توسط اعضا ( 5 دقیقه) 16.00
6 . برنامه ریزی و پیش بینی برای ماه آینده و بررسی پیشنهادات همکاران و بحث گفتگو و تصمیم گیری در خصوص آن ها ( 20 دقیقه ) 16.20

بخش دوم : جلسه اطلاع رسانی  و سخنرانی به مسئولیت نمایندگی اشتوتگارت

1 . خیر مقدم توسط مسئول نمایندگی استوتگارت
2 . گزارش و تحلیل اخبار ماه گذشته توسط اقایان ملک جمشیدی و حاجی جو  10 دقیقه  الی  16.35
3 . تبیین و تفسیر اعلامیه جهانی حقوق بشر و مقایسه آن با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و وضعیت فعلی و اجرائی آن توسط  خانم خواست خدایی  15 دقیقه الی 16.50
4 . سخنرانی با موضوع منع خشونت علیه زنان توسط اقای اشترانی 25 دقیقه  17.15
5 . بحث و گفتگو در خصوص موضوع سخنرانی 20 دقیقه  17.35
6 . طرح موضوعات، مشکلات و برنامه های اتی نمایندگی اشتوتگارت

یادآوری:
1 . حضور بموقع شما باعث برگزاری منظم جلسه خواهد گردید و بنا داریم که با همکاری و همراهی شما جلسه در زمان تعیین شده آغاز و پایان یابد
2 . همکاران محترم پیشنهادات و انتقادات خود را در زمان لازم بیان کرده تا زمان جلسه طبق روال پیش بینی شده برگزار شود .
3 . لازم است که نمایندگی ها برای مسئولیت جلسه بعدی ضمن اعلام آمادگی موضوع سخنرانشان را هم عنوان کنند.



هماهنگ کننده جلسات عمومی ماهانه کانون  ح. مقدم